Din indkøbskurv er tom

5 enkle tips mod stress og hvorfor de virker!

______________________________________________________________
Stress er trods det dårlige ry en naturlig tilstand i menneskets krop. Den stammer fra vores tid som urmennesker, hvor det var nødvendigt at kunne angribe eller flygte fra en farlig situation. Når moderne mennesker bliver stressede, er det den samme fare-reaktion, der sker i vores krop, som hvis vi skulle flygte fra en sabeltiger for tusinder af år siden. Stressreaktionen sætter os i stand til at yde noget ekstra. Hjertet banker hurtigere, vores pupiller udvides, blodtrykket stiger, forbrændingen øges.
Men når vi stiller kroppen i et maksimalt gear for længe ad gangen, så bliver en sund reaktion til en farlig tilstand, som kan medføre både psykisk og fysisk sygdom. Der findes masser af små tricks, som siges at kunne lette stress og få os ned på jorden. Her kan du læse om 5 af disse tricks, der virkelig virker.

Cortisol: Ven eller fjende?
Når kroppen slår alarm i en stresset situation, udsendes hormonerne adrenalin og cortisol, som hurtigt bevæger sig rundt i hele kroppen. Disse stoffer giver kroppen besked på at yde mere, end den plejer, på alle fronter. Adrenalin virker kortvarigt, mens cortisol virker i længere tid og er det, der fx gør os i stand til at komme os ovenpå en stor operation. Men cortisol kan også give en permanent og derfor sygelig stresstilstand. Føler du dig stresset i din almindelige hverdag, så prøv følgende tips, og hjælp din krop ud af den stressede tilstand.

1. Drik te

Den engelske vidunderdrik er i de seneste år igen blevet meget populær. Navnlig te af typen grøn te er meget gavnlig for dig, når du har for meget om ørene, fordi stoffet theanin beroliger nervesystemet. Forskellige former for te indeholder desuden forskellige naturlige antioxidanter og beroligende stoffer – og selv den proces, det er at sætte vand over, vente på, at det koger, lade det trække, nyde duften og den varme drik, kan sænke dit blodtryk og få dig til at slappe af.

2. Lyt til musik

Musik er et gammelt middel mod pressede situationer. Forskellige former for meditationsmusik, klassisk musik, endda jazz eller opera kan få dine tanker væk fra hverdagens bekymringer. Jo nærmere, tempoet i musikken kommer din hjerterytme, jo mere effekt vil du opleve.

3. Grin

Sørg for at få en godt grin hver dag. Latter er ren magi for nervesystemet, og bare det at smile får faktisk hormonet endorfin til at flyde rundt i blodbanerne. Endorfin gør os glade, afslappede og lykkelige.

4. Massage.

Ahh – bløde hænder, der løsner op for spændinger og får tankerne til at flyve. Mennesker har godt af at blive rørt ved, og når man bliver masseret, kan man ikke gøre andet. Det stressede menneske har det med at multitaske, og en massage er derfor utrolig velgørende.

5. Tyg Tyggegummi

Japanske forskere har bevist, at folk, der tygger tyggegummi, kan sænke niveauet af cortisol i spyttet og derfor i resten af kroppen. Dette hænger igen sammen med vores fortid som urmennesker. Når vi tygger på noget, tror kroppen, at der snart kommer næring, og den sænker derfor stressniveauet, fordi den tror, at faren er ovre.

ALLE ACTIVITEITEN

Lijstweergave

Close
For at give dig den bedste oplevelse på www.smartbox.dk bruger vi cookies på siden. Ved at fortsætte accepterer du brugen af cookies. For mere information klik her. Luk
Close

Indtast din e-mailadresse og bliv kontaktet så snart #BONGO# er tilbage på lager.